رقیه خاتون(س)

زهرای سه ساله

رقیه خاتون(س)

زهرای سه ساله

بسم الله.باعنایات حضرت ولی عصر(عج)وتوفیقاتی
که حضرت رقیه به گروه فرهنگی مذهبی رقیه خاتون(س)داده است
بلاگ هایی درسراسر محیط های وبلاگ سازی ایجاد کرده و
درحال آمادگی برای جهاد مجازی هستیم.
ازهمه شما التماس دعا

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
نویسندگان

چراوحدت؟

پنجشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۵۱ ب.ظ

واژه امت‌ در قرآن ‌ کریم‌ ۶۵ بار به‌ صورت‌ مفرد یا جمع‌ آمده‌ است‌. در قرآن‌ امت‌ به‌ معنی‌ مردم‌  و یا عده‌ای‌ از انسانها که‌ با یکدیگر پیوند دینی‌ دارند، آمده‌، و در حدیث ‌ که‌ بارها به‌ صورتهای‌ (امت‌ محمد)، یا (امتی‌) (از زبان‌ پیامبر)، یا (اُمَم) وارد شده‌، به‌ معنی‌ جماعتی‌ به‌ کار رفته‌ است‌ که‌ از یک‌ پیامبر پیروی‌ می‌کنند. (اُمَم‌) نیز به‌ معنی‌ اقوام‌ پیشین‌ و ملتهایی‌ که‌ خداوند برای‌ آنان‌ پیامبری‌ گسیل‌ داشته‌، به‌ کار رفته‌ است‌.
به‌ هر حال‌، امت‌ افزون‌ بر مفهوم‌ دینی‌ خود، می‌تواند به‌ مفهوم‌ همبستگی‌ زبانی‌، فرهنگی‌، طبیعی‌، یا نژادی‌،… نیز باشد. حال این امت اسلامی با تمام تفاوت دیدگاه هایی که دارد، نقاط مشترکی هم دارد که با پافشاری بر آنان می توان امت واحد اسلامی را تشکیل داد. قدرتی که بتواند در برابر زیاده خواهی مستکبران عالم همچون آمریکا و اسرائیل مشت محکمی باشد، که این مهم نیازمند وحدتی یکپارچه میان تمام گروه های اسلامی است.

در این پست قصد داریم که وحدت را از سه منظر؛ آیات و روایات، وحدت از دیدگاه بزرگان و از دیدگاه عقل و منطق بررسی کنیم…

 

وحدت در آیات و روایات

  • در سوره مبارکه آل عمران آیه 64، بگو ای اهل کتاب بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را غیر از خدای یگانه به خدایی نپذیرد هرگاه سر باز زنند بگویید گواه باشید که ما مسلمانیم.

خداوند متعال در سوره آل عمران آیه 103 می فرماید: و همگی به ریسمان خدا [یعنی: قرآن، اسلام و هرگونه وسیله وحدت] چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او میان دلهای شما الفت ایجاد کرد و به برکت نعمت او، برادر شدید و شما بر لب حفره ای از آتش بودید، خداوند متعال شما را از آن نجات داد. این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد تا شاید پذیرای هدایت شوید

  • امام صادق «ع» خطاب به زید بن حشّام:

ای زید! با مردم [یعنی عامه و اهل تسنن] با اخلاقِ خودشان معاشرت کنید، در مساجدشان نماز بگزارید و مریضانشان را عیادت کنید و در تشیع جنازه هایشان حاضر شوید و اگر توانستید امام جماعت یا مؤذن آنها شوید این کار را بکنید که اگر شما چنین عمل کردید خواهند گفت: اینان جعفریان اند، خدا او را رحمت کند چه اصحابش را خوب تربیت کرده است و اگر این امور را ترک نمودید خواهند گفت: اینان جعفریان اند، خداوند جزایش را بدهد چه اصحابش را بد تربیت کرده است.

(شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج1، ص383 و شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج8، ص430.(سند این روایت صحیح است. محمد بن علی بن الحسین بإسناده عن زید الشحام)

 

  • دعای 27 صحیفه سجادیه که حضرت زین العباد (ع) در حق مرزداران بنی امیه است که این وجوب حفظ اراضی اسلامی را حتی به دست قاصبانی چون بنی امیه را نشان می دهد.

 

  • پیامبر خدا(ص): پروردگار شما یکی است و پدر شما یکی و دین شما یکی و پیامبرتان یکی. هیچ عربی را بر هیچ عجمی برتری نیست و هیچ عجمی را بر هیچ عربی و هیچ گندم گونی را بر هیچ سیاهی و هیچ سیاهی را بر هیچ گندم گونی، مگر به تقوا (کنز العمّال، ح ۵۶۵۵)

 

  • پیامبر اکرم (ص): ای مردم! به جماعت و یکپارچگی روی آرید و از پراکندگی بپرهیزید. (میزان الحکمه : ج۲- ص۲۳۶- ح۲۵۸۹)

 

  •  اِنَّ هذِهِ اُمَّتُکُم اُمَّـﺓً واحِدَﺓً وَ اَنَا رَبُّکُم فَاعبُدُونِ (الانبیاء : 92) این امّت شماست، امّتی یگانه و من پروردگار شمایم، مرا بپرستید.
  •  وَ ما کانَ النّاسُ اِلآّ اُمَّـﺓً واحِدَﺓً فَاختَلَفُوا … (یونس: 19) مردم جز یک امّت نبودند . میانشان اختلاف افتاد
  •  وَ کَذ’لِکَ جَعَلناکُم اُمَّـﺓً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَدآءَ عَلَی النّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیکُم شَهیداً … (البقره: 143) چنین است که شما را بهترین امّتها گردانیدیم تا بر مردمان گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد
  •  وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لاتَفَرَّقُوا … (آل عمران: 103) و همگان دست در ریسمان خدا زنید و پراکنده مشوید
وحدت - وحدة

وحدت – وحدة

 

وحدت از دیدگاه بزرگان

اولین بار در قرن ششم عبد الجلیل رازی قزوینی در کتاب (النقض) به صورت مدون به این بحث پرداخته است. در دو قرن  اخیر نیز برخی از نخبگان مذهبی  و مصلحان در تحلیل علل عقب‌ماندگی مسلمانان و عدم رشد ملت های مسلمان، اختلاف  و  نزاع های  مذهبی را عامل اساسی دانسته. از این رو شاهد هستیم که افرادی مانند سید جمال‌الدین اسدآبادی، شیخ محمد حسین کاشف الغطاء، شیخ محمد عبده و… پا به صحنه اجتماعی و سیاسی گذاشته و ندای اتحاد مسلمانان را سر دادند. همچنین بزرگانی مانند آیت الله بروجردی در ایران و شیخ محمود شلتوت و شیخ محمد مدنی در مصر ادامه دهنده این راه بودند. همچنین بعد از انقلاب مساله اتحاد مسلمانان به صورت هر چه پررنگ تر مورد تاکید حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

 

  • امام خمینی

«ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏ »

  • صحیفه امام، ج6، ص133 •

 

  • حضرت آیت الله خامنه ای

اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام (ص) حرام است.

استفتا معظم له

 

  • آیت الله سیستانی

بنده بارها گفته و باز هم میگویم که نگویید سنی ها برادران ما هستند، بلکه آنها نفس و جان ما هستند

پیام معظم له به همایش شیعه و سنی در نجف اشرف

 

  • آیت الله موسوی اردبیلی

مومنین باید از کارهایی که موجب تشدید اختلاف به خصوص در شرایط فعلی و در مقابل کفر می شود، اجتناب کنند.

استفتا معظم له

 

  • آیت الله وحید خراسانی

اولا لعن علنی ممنوع است، واقعا دستورات دین بر همین امر تاکید دارند، ثانیا در روایات معتبره آمده است: صلوا فی مساجدهم، علاوه بر این عیادت کنید مرضای آنها را، تشییع کنید جنازه های آنها را.

قسمتی از پاسخ به سوال شیعیان در مناطق سنی نشین

 

  • آیت الله بهجت

کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد مسلمان نیست، ائمه ما در نماز جماعت آنان شرکت می کردند، به جهت اتحاد مسلمانان.

کتاب زمزم عرفان،ص379

 

  • آیت الله نوری همدانی

توهین به مقدسات اهل سنت جایز نیست.

استفتا معظم له

 

  • آیت الله مکارم شیرازی

پیروان مذاهب اسلامی نباید به مقدسات یا علمای یکدیگر توهین کنند و ما تاکید کرده ایم که توهین به مقدسات مذاهب اسلامی جایز نیست.

سایت اطلاع رسانی معظم له

 

  • سید حسن نصرالله

اتحاد و وحدت اسلامی در برابر مستکبرین، اهل سنت و شیعیان را ید واحده در مقابل دشمنان اسلام قرار داده است.

مصاحبه اختصاصی با نشریه پنجره

 

بیان عقلی

شیعیان امیرالمؤمنین از دیرباز تا کنون در معرض تهاجمات و خطرات دشمنان بوده، هستند و خواهند بود. این یک موضوع اجتناب ناپذیر و همیشگیست. حال با توجه به ان همه دشمن، از جمله آمریکا، اسراییل،وهابیون،تکفیری ها و … عقل سلیم حکم میکند که دشمن جدیدی برای خود بتراشیم؟!

امروز اهل سنت در عراق و سوریه دوشادوش شیعیان در حال جهاد و مبارزه با گروه های تکفیری از جمله داعش هستند.

مردم اهل سنت ایران کسانی هستند که شهیدانی را تقدیم به انقلاب اسلامی کرده و همچنین در مراسمات محرم شرکت کرده و به اهل بیت عصمت و طهارت عشق می ورزند. آیا با این تفاسیر سزاوار نیست با تاکید و پافشاری بر مشترکات تشیع و اهل سنت بر دشمن واحد خود یعنی آمریکا و اسرائیل تمرکز کنیم؟

کسانی که امروز بر طبل جنگ میان شیعه و سنی میکوبند همانانی هستند که سالیان سال در افکار مسموم و شیطانی خود خیال خام نابودی شیعه را جستجو می کردند. امروز ندای تفرقه از رسانه هایی به گوش می رسد که محل استقرارشان آمریکا و انگلستان است در حالی که این کشورها حتی حاضر نیستند بانوان محصل مسلمان با حجاب اسلامی در کلاس حاضر شوند، ولی چرا مجوز پخش این چنین شبکه هایی را میدهند؟ چرا مجوز قمه زنی را در خیابان های لندن صادر میکنند؟

و در پایان باید این را بدانیم، زمانی که دشمن ما را تشویق میکند، دریابیم راه را خطا رفتیم.

والعاقبة للمتقین

التماس دعا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی